Contoh RPH Bahasa Melayu:
Tarikh/Hari: 2hb Mac 2012/ Isnin Masa: 9.15 hingga 10.15 pagi
Kelas: Tahun 4 Bil. Pelajar: 21 orang
M/Pelajaran: Bahasa Melayu
Tajuk:
Pak Abu Pekebun Sayur.
Objektif:
Pada akhir Pengajaran dan Pembelajaran, murid dapat :
1.
membaca
petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2.
menjawab
sekurang-kurangnya lima soalan pemahaman secara lisan dan tulisan
dengan betul.
3.
Mengeja
dan menulis semula ayat yang diberi (kumpulan C-pemulihan)
Pengetahuan sedia ada:
1.
murid
telah biasa melihat dan boleh menamakan beberapa jenis sayur-sayuran tempatan.
2.
Murid
telah pernah menjawab soalan pemahaman.
Konsep: menjawab soalan pemahaman
Bahan:
komputer riba/lembaran kerja
Nilai
Murni: Rajin
Kemahiran:
FU: 5.1 membaca kuat perkataan dan ayat
dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan menarik.
FS: 1.5
memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan
tersirat.
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set
induksi
(5 minit)
|
1.tayangan
gambar
beberapa
jenis
sayur
tempatan
2.bersoaljawab
tentang
gambar
tersebut.
# sawi
# terung
# petola
#kacang panjang
|
1.Guru
menayangkan
gambar-
gambar
pelbagai
jenis
sayur-
sayuran.
2.Guru menyoal
tentang nama
sayur-sayuran
tersebut.
|
1.murid
menonton
2.Murid
menjawab
secara lisan.
|
Strategi/teknik:
Penyoalan seluruh kelas
KBT:
Mengecam
Menjana idea
BBM:
Komputer riba
LCD
“Survey”
|
Perkembangan:
50 minit
|
Langkah
1
(20 minit)
Mengedar/
Membaca
petikan yang
berkaitan
Langkah
2
Soal jawab lisan
(10 minit)
|
1.Guru
mengedarkan
petikan dan
meminta
murid
membaca
secara
senyap.
2.guru
membaca
petikan
dengan
sebutan dan
intonasi yang
betul.
3.Guru meminta
murid-murid
membaca
petikan
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
1.Guru meminta
murid
memberikan
makna
beberapa
perkataan
yang
terdapat
dalam
teks.
|
1.Murid
membaca
petikan secara
senyap
2.Murid
memberi
perhatian dan
mendengar
dengan teliti.
3.Murid
membaca
petikan
dengan sebutan
dan intonasi
yang betul
sambil dibantu
oleh guru.
1.Murid
berbincang
sesama
sendiri
untuk
memberi
makna
perkataan
yang terdapat
dalam teks.
|
Strategi/teknik:
Membaca secara kelasdan individu
KBT:
Menjana idea
Menghubung kait
BBM:
Lembaran kerja
“Question”
“Read”
|
Langkah
3
Menjawab soalan pemahaman
(20 minit)
|
1.Guru
mengedarkan
lembaran
kerja
dan
bersoaljawab
tentang
soalan
pemahaman.
|
1.murid
kumpulan A
menjawab
soalan
pemahaman
secara lisan
dan tulisan
dengan
bantuan guru.
2.murid
pemulihan
mengeja dan
menulis
perkataan
dengan
bantuan guru.
|
Strategi/teknik:
Perbincangan dalam kumpulan
BBM:
Lembaran kerja
(Research)
|
|
Penutup
5 minit
|
Guru membuat rumusan tentang
isi pelajaran
|
Guru menyoal semula tentang apa yang telah dipelajari dan
apakah nilai yang terdapat dalam petikan
|
Murid mendengar dan
menjawab secara lisan.
|
(Review)
|
Tksh byk2. Izinkn saya jdkn cth utk siapkan asignment KRB3013.
ReplyDelete